Již od narození můžeme drobečkovi pomoci se zdokonalovat a rozvíjet jeho vrozené instinkty. V dnešní moderní době nám mohou pomoci různé interaktivní štěrchátka, plyšáci, dečky, stolky apod. Ale nelze se jen na toto spoléhat a musíme věnovat svůj čas a trpělivost.
Většinou až v předškolním věku se rodiče začínají snažit nějaké ty dovednosti do dítěte dostat, aby bylo přijato do školy, nebo spoléhají pouze na mateřskou školku. Věnovat dítěti bychom se měli určitě mnohem dříve, když už se začíná zajímat více o své okolí tj. kolem toho 9 měsíce věku dítěte.
Trénovat můžeme spoustu věcí,např.-trpělivost, koordinaci, rovnováhu, logické myšlení, motorické dovednosti, kreativitu a zvídavost.
Samozřejmě, že nemůžeme chtít po ročním dítěti, aby zvládlo to co tříleté. Ale můžeme nenápadně od malička formou hrou připravit na dovednosti v pozdějším věku.
Pro ty nejmenší postačí čtení pohádek, ukazování leporel (zvířátka, později barvičky, dopravní prostředky apod.), zpívání a poslouchání písniček. Pro trošku větší děti už můžeme zařadit stavění kostek na sebe-trénuje tím úchopy ručkou, trpělivost a soustředěnost. Po roce, přibližně 14-16 měsíců (je to individuální) jsou vhodné skládačky, vkládačky a puzzlíky. Podporuje to logické myšlení a soustředění se na danou věc. Děti většinou milují i kreslení – rozvíjení správného úchopu pastelky, rozvíjení kreativity. Fajn je i plastelína či prstové barvy a vodovky.
Kolem roku a půl (2 let) jsou fajn pohybové říkanky. Např.
Dobrý den, dobrý den (dělají pápá) dneska máme krásný den (obkroužíš kolem sebe rukama kruh), ruce máme na tleskání (zatleskají ručičkami), nožky máme na dupání (zadupou do země nožkami), dobrý den dobrý den (pápá), dneska zlobit nebudem (zakroutí zápěstím)
Kutálí se ze dvora (motáš rukama), táákhle velká brambora (zase obkroužíš kruh kolem sebe rukama). Neviděla (zakryje si dlaněmi očička), neslyšela (zakryje si ouška), padla na ni závora (plácneš rukama do stehen). Kam koukáš ty závoro (uděláš ty ty ty), na tebe ty bramboro (pícháš prstíkama do bříška). Kdyby tudy projel vlak (děláš rukama pohyby jakoby mašíroval vlak) byl by z tebe bramborák byl by z tebe bramborák (děláš paci paci).
Fajn je i "vzdělávačka" na soustředění, trpělivost, motoriku apod. : navlékaní korálků (ale musí si sám držet i ten provázek i sám navlékat korálku), čím déle se naučí soustředit na jednu věc, tím lépe mu pak půjde např. učení, (dokáže se na to učení déle soustředit). Až má pár korálků navlečených, dáme na zem a řekneme, že je to podobné hadovi a jak dělá had (popř. předvedeme ssssssss). Pak vezme šňůrku a korálky z té šňůrky vyvleče do kelímku - kelímek s korálkami odnese zpět na své místo), pohrej si a pak to vrať tam, kdes to vzal. Dítě hodně chválíme.
Vezmeme nějaký kousek hadříku, popř. ubrousek nebo něco a dáme mu ho... říkáme jak fouká vítr a podporujeme ho, aby mával s ubrouskem ze strany na stranu. Schováme se mu pod ubrousek, ať nás jako hledá - cílem je, aby z nás ubrousek stáhl, uděláme to i naopak - ať se pod ubrousek schová on, my ho jako hledáme - musí ze sebe ubrousek stáhnout (nejlépe sám, bez naší pomoci). Posadíme ho naproti ubrousku a ukážeme mu, jak ubrousek skládat, prvně na půlky, na třetiny apod. měl by se sám zapojit a chtít ubrousek sám skládat.
Natáhneme nějakou šňůru a věšíme prádlo (ubrousek) - musí sám přehodit ubrousek přes šňůru tak, aby nespadl dolů. Dáme kolíky a připínáme prádlo, aby nám je neodfoukl vítr (cílem je, aby kolík zmáčkl dvěma prsty (ukazováčkem a palcem- klešťový úchop), ne aby to rval od sebe. Máme připnuté prádlo - foukáme do něj, jak by foukal vítr. Pak prádlo sundáváme, zase je důležité, aby kolíky pěkně zmáčkl prstíkama a ne, aby to z té šňůry rval dolů.
Dítěti dáme dvě dřevěné paličky (postačí vařečky), zpíváme písničku a vyťukáváme do rytmu.Pak dítě zkusí samo.
Různě barevná víčka od pet lahví - dáváme stejné barvy do stejných misek. Můžeme použít i barevné papíry, autíčka apod.
S míčem se dá dělat spousta věcí – položíme ho na zem, ať ho něčím dítko odpaluje (jako při golfu). Pak ho pro něj pošleme, aby utíkal...
Fajn je vytvořit i opičí dráhu, kde použijeme běžné věci z domu – stoličku, židličku, polštář, karimatku, plavací kruh, hrnec. A vymýšlíme úkoly např. –aby si stoupl na stoličku, z ní seskočil do polštářů, překročil hrnec, podlezl židli apod.
Pro větší děti jsou fajn pracovní sešitky, kde si kreslí, řeší rébusy, spojují čísla, hledají rozdíly mezi obrázky, lepí nálepky apod.
Doufám maminky, že se vám z toho něco bude hodit ☺