Nejlepší způsob, jak podpořit rozvoj řeči a jazyka je si s dítětem povídat, číst, říkat básničky a zpívat. Dítě musí slyšet jednoduchou a srozumitelnou řeč, žádné žvatlání ☺ Každý den, bychom si měli najít čas na čtení pohádek, povídání si nad knížkou, říkání básníček nebo zpívání písniček. Rozvoj řeči a jemné motoriky spolu úzce souvisejí. Proto je vhodné básničky a písničky doprovázet pohyby rukou, nohou či celého tělíčka. Napsala jsem pár pěkných říkánek s popsáním jaké pohyby můžeme při tom dělat. Pohybových říkanek je spousta, a já vybrala naše nejoblíbenější ☺ . Vybrala jsem i takové říkánky, které můžete říkat při čištění zoubků, obouvání botiček, stříhání nehtů, uklízení pokojíčku apod.
Obouvání botiček
Obujeme botičky,
zavážeme tkaničky.
Už to umím, už to mám,
s radostí si zatleskám
(Básničku říkáme při obouvání)
Uklizení pokojíčku
Všechny hračky v pokojíčku
uklidíme za chviličku.
Auta, kostky dáme spát,
zítra si zas budem hrát.
(Básničku říkáme při uklízení)
Čištění zoubků
Kdo chce zuby zdravé mít,
musí si je vyčistit.
Jeden zoubek, druhý, třetí,
myjí si je všechny děti.
Teď se (jméno) chlubí,
jak má krásné bílé zuby.
(Básničku říkáme při čištění zoubků)
Kašička
Míchám, míchám kašičku
pro dědu a babičku.
Olizuji vařečku,
to je dobré, panečku.
(Obě ruce sevřeme v pěst, jedna ruka uchopí palec druhé ruky. Krouživými pohyby napodobujeme míchání)
Včelka
Náš Pepa měl ale smůlu,
přiletěla včelka z úlu.
A milého Pepíčka,
píchla rovnou do bříška
Mlýnek
Melu, melu zrnka kávy,
kdo rád kávu mele s námi?
Melu kávu pro babičku,
melu kávu pro dědu.
Umelu ji za chviličku,
sláva, už to dovedu.
(Ruce spojíme za prsty, Z palců vytvoříme mlýnek-jeden palec otáčíme kolem druhého).
Zajíček
Malý zajíc neposeda
kamaráda svého hledá.
Už ho našel, už ho má,
už není sám, už jsou dva.
(Vystrčíme ukazováček a prostředníček, zbylé prstíky schováme. Pohybujeme prstíky jako by zajíčci stříhali ouškama).
Kapr
Já jsem malý kapříček,
říkají mi Petříček.
proháním se rybníkem,
Kamarádím s vodníkem.
(Obě ruce přiložíme k tvářím dlaněmi dolů. Dlaně zvedáme a přikládáme zpět k tvářím a napodobujeme tak pohyb žaber. Otvíráme pusinku jako kapr ☺)
Ptáček
Letí, letí ptáček
na bílý obláček.
Křidélky si třepetá,
je to malý popleta.
(Máváme oběma pažemi nahoru a dolů, napodobujeme křidélka.)
Žížalky
Když po dešti je mokrá zem,
žížalky hned lezou ven.
Všechny totiž láká,
jak voda pěkně cáká.
(Ukazováčky napodobujeme lezení žížalek. Můžeme si plácat do kolen-jak cáká voda v kaluži).
Vítr
Vítr fouká do strání,
větve do stran naklání.
Pohrává si s listím stromů,
utíkejme rychle domů
(Zvedneme ruce nad hlavu a nakláníme je do stran. Pohyby prstíků napodobujeme chvění listů).