ADHD patří k poruchám, u kterých se příznaky a jejich intenzita mění během vývoje jedince. Rozdíly jsou také mezi chlapci a dívkami. Jde o poruchu pozornosti, hyperaktivitu a impulzivitu. ADHD je porucha, kterou je možné léčit. Trpí jí zhruba každé třinácté dítě. V převážné většině je hyperaktivita součástí celého souboru příznaků zvaného syndrom lehkých mozkových dysfunkcí.Syndrom zahrnuje poruchy řeči, poruchy motoriky, poruchy vnímání, poruchy učení a poruchy aktivity. První příznaky ADHD je možné pozorovat již v kojeneckém věku, kdy dítě může mít nepravidelný nebo zcela převrácený spánkový režim.
Batolecí věk
U dětí je možné pozorovat větší neklid, živost, nebo nevyrovnaný vývoj, kdy dítě například začíná lézt, aniž by umělo sedět, nebo dříve mluví a později chodí. Neklidné dítě vyžaduje od členů rodiny a zejména od matky více pozornosti kvůli svým nepředvídatelným reakcím, nebezpečí pádů a úrazů.
Předškolní věk
Předškolní hyperaktivní děti jsou velmi živé, jako by byly stále „na pochodu“. Neustále po něčem šplhají, někam se dobývají. Pro rodiče pak největší zátěží bývá zvýšená náladovost dětí a sklon k podrážděnosti, hněvu a neposlušnosti.
Školní věk
Nejnápadněji se ADHD projevuje při nástupu do školy. Po dítěti se žádá ukázněnost, schopnost ovládat se, podat výkon, soustředit se. Tyto požadavky není schopno vzhledem ke svým problémům splnit. Ve školním věku se výrazněji projeví poruchy soustředění a neshody v kolektivu. Děti jsou pro různé přestupky velmi často napomínány. Za špatné školní výsledky a napomínání za různé přestupky je dítě vpodstatě trestáno dvakrát, jednou ve škole, jednou doma.
Adolescence
S příchodem adolescence se hyperaktivita zmírňuje. Stále však přetrvává nesoustředěnost, nedostatečná vytrvalost, nespolehlivost a další přidružené komplikace jako jsou deprese, úzkosti, poruchy chování a zneužívání návykových látek.
Všeobecné projevy:
- U dítěte je zřejmý celkový neklid, nevydrží chvíli na místě, neustále pobíhá, houpe se na židli atd.
- Vměšuje se do hovoru ostatních. Pokud chce něco říci, nečeká na vhodnou chvíli, ale jedná impulzivně a okamžitě.
- Dítě je celkově hlučné.
- Patrná je roztržitost, děti často někde zapomínají či ztrácejí věci, špatně se delší dobu soustředí na jednu činnost.
- U dětí je zřejmá vysoká činorodost před narozením, jsou velmi aktivní již v děloze. Po narození málo spí a hodně pláčí.
- Děti s touto poruchou často mají další zdravotní obtíže - objevují se u nich ekzémy, alergie či onemocnění dýchacích cest.
- Děti napřed jednají a pak až o svém činu přemýšlí.
Léčba
Tuto poruchu je třeba léčit komplexně, zapojit všechny, kdo s dítětem přicházejí pravidelně do styku. Po určení diagnózy navrhne dětský psychiatr vhodný postup léčby. Pokud jsou příznaky silné a výrazně zasahují do života rodiny i prospěchu dítěte ve škole, doporučí léky a terapii u psychologa, příp. docházení do pedagogicko-psychologické poradny.