V současné době je velmi populární zapisovat děti již od útlého, někdy i kojeneckého věku, na různé zájmové, nebo naopak všestranně rozvíjející kroužky. Jaké výhody a nevýhody takovéto aktivity s dětmi mají a jak poznat, že je vaše dítě přetížené?
Plavání od tří měsíců
Zatímco nabídka některých kroužků podporuje všestranný psychomotorický rozvoj dítěte (hovoříme-li o kojencích), jiné kurzy spíše naplňují vizi rodiče o tom, kam by mělo jejich dítě směřovat. Přínos pohybové aktivity v prvním roce života, kdy jde psychický vývoj dítěte ruku v ruce s tím fyzickým, se liší od přínosu hudebního kroužku pro miminka.
Děti zpravidla tyto aktivity velice baví, protože pro ně představují změnu a zcela nové, podnětné prostředí. S dítětem si doma samozřejmě můžete hrát s hudebními nástroji, ale skupinu dětí a jiných rodičů, případně přítomnost lektora kurzu tím nenahradíte.
Zásadní otázkou však zůstává, které kroužky jsou pro dítě již od útlého věku vhodné a které spíše podporují jeho přirozené nadání, například pro hru na hudební nástroj.
Kdy říct „dost“?
Existuje řada dětí, které navštěvují od svých miminkovských let (spíše měsíců) několik kroužků týdně. Hodinová dotace je zprvu okolo půl hodiny, později se zvyšuje. Je to dobře, nebo špatně?
Výhodou takovéhoto rozvoje dítěte je přivyknutí dítěte na určitý režim (včetně přesunů), řízenou činnost a skupinu ostatních dětí. Většina dětí přijímá tyto kroužku s přirozenou radostí, i u miminek je patrné, že se postupně začínají na kroužek těšit.
Účast na kroužku nemusí být přínosem jen pro dítě samotné, ale také pro rodiče – zažijí své dítě v jiné situaci, v jiném prostředí, mají příležitost setkat se s rodiči stejně starých dětí a dozví se řadu nových informací. V neposlední řadě upevní svůj vztah s dítětem, protože ho doprovázejí při osvojování si určité dovednosti, pracují s jeho motivací apod.
Nevýhodou těchto kroužků, zvláště je-li jich několik, je reálné riziko přetížení dítěte. Jak se takový stav pozná?
Není náhodou přetížené?
Přetížení má různé projevy, v závislosti na věku dítěte. Může se jednat o bolesti hlavy, zvýšenou nemocnost, nechutenství nebo poruchy spánku. I hyperaktivita nebo nesoustředěnost může být zapříčiněna tím, že je toho na dítě naloženo moc. Samozřejmě vyčerpanost, kdy je dítě neodpočinuté, také svědčí o nevhodně zvoleném denním režimu či dokonce přetížení.
Chodí-li dítě do školky nebo do školy, nezapomínejte na to, že se během dne věnuje řadě činností, při nichž se rozvíjí a učí se nové věci. Ačkoli je nabídka zájmových kroužků a aktivit rodičů s dětmi velmi široká, vybírejte pečlivě a pokud možno co nejkomplexnější aktivity – dítě potřebuje na začátku svého života všestranný rozvoj, čas na specializaci teprve přijde.